Ge dig själv en present

Lördag
Det är lördag förmiddag och jag har just varit nere vid bryggan och tagit ett dopp. Jag orkade inte simma mer än ett par längder för jag har blivit lat. Jag känner hur muskler byts ut och omvandlas till fett, men jag bryr mig inte för nu har jag semester och jag vill inte ha några måsten. Jag håller igång så pass att mitt liv inte räknas som stillasittande, men jag går inte till överdrift. Det är tyst i Hamnen som så ofta på helgerna. På vardagarna tvättas det tak och klipps gräs, sopas och städas, men på helgerna är det ofta lugnt, särskilt i juli. Jag hör en och annan båt och vattnet som skvalpar mot bryggan, fåglarna och masterna. När jag var hos min mamma igår blev jag varse hur mycket det låter i ett villaområde. Jag har ju växt upp där och vet såklart att det fixas och donas, men blir ändå överaskad varje gång jag hör alla grannar som aldrig upphör med sina maskiner. Visserligen var det vardag, men det är lika vanligt under helgen.

En utflykt
Måsungarna är ute och knallar nu och man får vara försiktig. Jag mötte en när jag cyklade hem igår efter min långa färd från Nynäshamn. Först bil, sen buss, sen pendeltåg, därefter buss, tunnelbana och så till sist cykel. En sträcka som skulle tagit drygt en halvtimme med bil tog nära två timmar. Det är retligt när varje sträcka bara är ett par stationer. Hade jag varit ensam hade jag nog valt att gå på slutet, men nu hade jag mitt barnbarn som var trött efter en hel dags äventyr. Vi besökte hamnen och piren i Nynäs, åt på restaurang och köpte frukt och bär. Därefter lekte han i min mammas trädgård hela dagen, utforskade och undersökte. Han glömde helt bort att han hade badkläder med sig och glad var jag för det, för jag var ganska trött och utmattad efter resan ner och visste att jag hade lika långt hem igen. Jag är ingen ungdom längre säger jag och låter som en gammal tant.

Skärgården
De två dagarna i skärgården blev riktigt fina med sol och värme. Nu ska jag ha två dagar hemma vid Mälaren och tillåta mig att njuta av balkongen för sen ska de måla taket och då kanske jag inte får chans till det. Måndagen ska jag ägna åt att täcka med en presenning, städa och packa. För sen åker jag iväg till havet igen. Jag kan inte få nog av hav på sommaren. Ibland funderar jag på om man skulle ansluta sig till något sällskap som hyr in sig på en båt, men jag har alldeles för mycket att ta igen. Jag minns inget av båtliv och måste kanske ta en navigationskurs och så ska man sköta om båten och vara bryggvakt. Nej, fy så jobbigt. Då tar jag hellre Waxholmsbåtar ut i skärgården och bara sitter och njuter av ytblänket så som jag gjorde i torsdags. Det var en ljuvlig färd ut och i Vaxholm träffade jag en väninna. Vi åt räk- och avocadosallad på ett trevligt ställe där vi hade utsikt både över hamnen och kastellet.

Glömde bort
Tiden gick och jag glömde alldeles bort att jag skulle hem också. Klockan åtta insåg jag att det var dags att titta på båttidtabellen och vi gick ner till kajen för att jag skulle hinna med 20.30 färjan. Det var ångfartyget Norrskär som tog mig till Stockholm. Hela turen blev en vacker färd i kvällssolen. Himlen hade alla tänkbara nyanser. Jag börjar kunna öarna nu och har koll på allt nytt som byggs. Kvarnholmsbygget har kommit betydligt längre än sist jag åkte förbi. Att ta sig ut i skärgårn, sitta på en båt som gungar på vågor och svall och känna havsdoften ger mig ro i själen som inget annat. Att få träffa barndomsväninnan gav också så mycket. Vi knöt ihop många gamla säckar och blickade gemensamt bakåt mot våra tidiga år i vår hemstad samtidigt som vi talade om livet här och nu, om åldrande föräldrar som behöver vår hjälp på ett annat sätt än tidigare, och om oss själva, vad vi gör och längtar efter. Att få samtala med kloka, fina och intressanta människor är det som ger mitt liv mening. Eller att bara få vara med min familj som jag älskar, är en annan.

Bryt upp, bryt upp! Ge dig själv en present på semestern, som du själv vill ha! Det kan vara en båttur, en skogspromenad, ett besök till en särskild stad, till en särskild affär eller att bara få ligga i en hängmatta och läsa böcker. För mig är det att komma ut till havet och det ger jag mig själv i present varje år.